Zsanettewellness

MAGAS  VÉRNYOMÁS

Hipertónia és a sport

Gyógyszer helyett válaszd sport, aktiv életmód és természetes táplálkozás. Egy jó orvos receptjén esetedben ez található.

A rendszeres mozgás a magasvérnyomásos-betegek esetében nagyon fontos.                                                                                                                                                         

Két okból kifolyólag:                                                                                                                                                                                                                                                                      

  • Egyrészta mozgás segít a testsúly megtartásában, továbbá megelőzi a súlytöbblet kialakulását, ami a hipertónia fő oka.                                                                             

  •  Másrészt, az állóképesség fejlesztő gyakorlatok javítják a szív- és érrendszer általános állapotát, a vérnyomás pedig a fizikai aktivitás által okozott stressz és az azt követő pihenés állapotában csökken. Emiatt fontos, hogy rendszeresen végezzünk állóképesség fejlesztő gyakorlatokat, amelyek elsősorban a szívet és az érrendszert terhelik meg. Azonban a harcművészetek és az atlétika, amelyek túlzott igénybevételhez vezethetnek a hirtelen vérnyomás-emelkedés miatt, nem ajánlottak. 


 

  • Mire figyeljünk

Mielőtt belefognánk az edzésekbe ajánlott orvosi vizsgálaton részt venni, melynek során megválaszolják a következő kérdést: milyen sporttevékenység ajánlott az egyén számára? Mekkora az egyén állóképessége (állóképesség felmérő gyakorlatok)?

Nyugalmi állapotban mért 200/120 mmHg feletti vérnyomásérték esetén a sportolás semmiképpen sem ajánlott

A mennyiség számít. Heti 3-4 alkalommal 30-60 perces edzéseket célszerű végezni. A terheltségi szintet csak lassan szabad emelni.

A tréning alatt a pulzust figyelni kell és ennek megfelelően szünetet tartani 
(határérték: 180-életkor)

A tréninget bemelegítéssel kezdjük, és a gyakorlatokat követően, fokozatosan fejezzük be.


 

  • Azok számára, akik nem szeretik a sportot, szintén van megoldás

lépcsőzzünk a lift használata helyett

kerékpározzunk ahelyett, hogy buszoznánk

rendszeres séták


 

Meg kell azonban jegyezni, hogy a sport és a fizikai aktivitás csak akkor csökkenti a hipertóniát, ha jól megtervezett, rendszerezett, fokozatos és szisztematikusan végezzük. Ilyen körülmények között nemcsak a vérnyomás csökken, hanem számos egyéb pozitív hatást gyakorol a betegségre nézve, csökkenti az egyéb kockázati tényezőket és az esetleges szövődmények kialakulását. 
További előny, hogy a magasvérnyomás-betegek teljesítménye és életminősége is javul.