Zsanettewellness

VÁLTOZÓKOR NŐKNEK, MENOPAUSA, CSONTRITKULÁS

Ajánlásokért kérlek nézdd meg a MIBEN MÁS /AJÁNLÁSOK/   - fentebb található menü pontot. 
 
Gyógyszeres hormon pótlás nélkül egy szelíd, természetes, minden nap alkalmazandó módszert ajánlok Neked. Az ischemias stroke csapásom 19 évesen Engem is megajándékozott a MENOPAUSA - val. Így, ennek köszönhetően saját tapasztalataimat, kikísérletezett módszereimet adhatom át Neked is kedves Nő társam.

Változókorban a sport és  a természetes táplálkozás fontos szerepet töltenek be egymással.                                       - Érezzük Magunkat jól, legyünk aktívak és fittek, élet vidámak a változókorban is! Ha hozzám fordulsz segítségül, együtt könnyebb lesz megélni a mindennapjaidat.  Hasznos kitapasztalt tanácsokat adhatok Neked, amik, garantáltan a segítségededre lesznek.  

  • A változókor gyötrelmes tünetei : 

- klímax, - hőhullámok,  - hirtelen verelytékezés, - ájulási rohamok, - hirtelen depresszió, - indokolatlan kedv változások, - öreg és beteg vagyok érzések, - idegesség, - mellkas fájdalmak, - emésztési rendellenességek, székrekedési panaszok, - migrén, - csontritkulás,  - hajhullás, - izom merevség, - ízületi panaszok, - libidó csökkenése, - kilátástalanság, - visszavonultság a társaság elől, -  koncentrációs képességek csökkenése, - 

Jó hír, hogy a rendszeres testmozgás és a természetes táplálkozás segít abban, hogy frissnek, életerősnek érezzük magunkat, jó hatással van az egészségünkre és a közérzetünkre. A testedzés különösen ideális a változókorban, hiszen a sport azoknak a kellemetlen kísérőjelenségeknek a leküzdésében is hatásos lehet, melyekkel a nőknek ebben az életszakaszban kell szembesülniük. További jól ismert civilizációs betegségek megelőzése pedig még egy jó ok arra, hogy ha eddig nem tettük, legalább most elkezdjük a rendszeres tréninget és változtassunk táplálkozási szokásainkon. Ugyanis a mérsékelt intenzitású testedzés és a  természetes táplálkozás a szív-és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is csökkenti. Ráadásul a sportolás és a természetes táplálkozás még egyes változókori tünetekre, pl. a hőhullámokra, alvás – és hangulati zavarokra is kedvezően hat.

Összességében tehát a változókorban végzett rendszeres sporttevékenység és a természetes táplálkozás fizikai és pszichés állapotunk javulását eredményezi. Fokozza vitalitásunkat, magabiztossá tesz, és életörömmel tölt el.

  • Változókor kellemetlenségek nélkül?

Hőhullámok? Izzadás? Ingerlékenység? Álmatlanság? Szorongás? Depresszió? Koncentrálási probléma? Feledékenység? Alvászavar? Bőrszárazság? Libidó csökkenés? – igen, ezek mind a változókor tünetcsoportjába tartoznak. Előbb-utóbb mindannyiunkat elér a változás kora! Vannak hölgyek, akik igazán könnyedén tudják kezelni életüknek ezen szakaszát, míg mások kellemetlen tünetek kíséretében vészelik át ezt az időszakot. De vannak akik ... -"Csak" klimaxol! - súgnak össze sokat tudóan a háta mögött, ha hirtelen idegesen felcsattan, félóránként szellőztet, vagy éppen kardigánban gubbaszt a túlfűtött irodában. A hangulati ingadozás, a hőhullámok, az alvászavarok vagy a bőrszárazság a változókor időszakának olyan tünetei, melyekről még azok is tudnak, akik még messze járnak ettől az időszaktól. Lehet, azt is természetesnek veszi, ha ebben az időszakban könnyebben felszalad rá néhány plusz kiló, amitől egyre nehezebb megszabadulni. Természetes, hogy a klimax időszakában lévő nők többsége ezektől a szimptómáktól szeretne szabadulni, amikor gyógynövény készítményekkel próbálkozik, vagy jobb esetben felkeresi nőgyógyászát vagy a klimax ambulanciák valamelyikét. De mind több tapasztalat bizonyítja, hogy a hormonokkal kezelt szervezet hajlamos a rendellenes működésre, bizonyos betegségek pedig fokozottan veszélyeztetik a hormontablettákat szedőket, elsősorban a klimaxos panaszaikat gyógyíttató nőket.  A klimaxos korba érkezett nőknél évtizedeken át alkalmazták az orvosok azokat a hormonterápiákat, amelyekkel páciensük szervezetének korábbi hormonszintjét akarták helyreállítani.

A keleti kultúrákban a nő rangja, társadalmi státusza a kor előrehaladtával növekszik, a változókor csupán első állomása egy új életszakasznak. A nyugati kultúrákban a menopauza fogalmát, annak testi és lelki tüneteit sajnos többnyire a nőiség elvesztésével azonosítják. Pedig ... a menopauza a legtermészetesebb folyamat minden nő életében, életmódváltással, új célok megtalálásával, szellemi-lelki életünk kiteljesítésével végre önmagunk lehetünk, harmóniában az idővel, a változással.

A nőknél általában 45-55 éves korban jelentkező menopauza kellemetlen tünetei ellen a szójafogyasztást ajánlják egy tudományos cikk szerzői. A "The American Journal of Nutrition" című lapban megjelent cikk szerint a szója, megfelelően nagy mennyiségben csökkenti a menopauzával járó rosszulléteket. Faviola Jiménez, szakértő szerint a szója erősíti a klímaxban szenvedő nők immunrendszerét, ezáltal javítva az életminőséget. A szóján alapuló étkezés következtében enyhülő rosszullét közvetlenül kihat a lelkiállapotra is. Az ázsiai étrendben gyakran használt szójának köszönhetően napi 20-150 milligramm izoflavon kerül a szervezetbe, ami egy olyan természetes növényi vegyület, melynek összetétele hasonló a női nemi hormonhoz, az ösztrogénhez. Ezzel szemben az étrendben mindössze napi 3 milligramm izoflavon található. Természetesen a szója nemcsak a menopauza kezelésére alkalmas, hiszen közismert, hogy a szív- és koszorúér-megbetegedések kockázatát is csökkenti. Most akkor minden nap szóját kell ennem? – kérdezheted kedves olvasóm. A fitoösztrogén hatás elérése érdekében – igen, javasolt, de nem kötelező,  minden változókorban lévő hölgynek. A szója érdemleges fogyasztásáról is kérdezz bátran Tőlem.

MENOPAUSA

A menopausa és a sport és a természetközeli táplálkozás jótékony hatásairól itt olvashatsz, érdemes átkattintanod - foglalkozasok/holgyeknek-/noi-valtozo-kor/

  • A menopausa kövtkeztében 

A női szervezet folyamatos átalakuláson megy keresztül. Nagy változásnak és sok - sok alkalmazkodásnak vagyunk kitéve ezáltal.  Testünk egyre jobban elhasználódik, egyre több egészségi probléma jelentkezik, amikkel nap mint nap törődnünk kell, hogy igy is jól érezzük magunkat. A menopausa  tüneteinek és a kellemetlen mellék hatásainak megszüntetésére elsősorban az étkezéds és a sportos aktiv életmód a gyógyir!

  • A nők változó kora és  a klimaxal járó gondok

Kedves idősebb változó korú nő társam. Joggal teszed fel a kérdést, hogy Én vajon mit tudhatnék erről a dologról, honnan tudhatnám Én oly biztosan, hogy vajon Te mit élsz át ebben az időben? Hiszen még oly fiatal vagyok hozzá… Pedig a stroke sérülésem ezzel is  megajándékozott. Saját és nő társaim tapasztalatai alapján tudok Neked is segíteni abban, hogy Te is boldogan élhess tovább nőként, mégha már más állapotba is kerültél. Természetes táplálkozással lés mozgással segíthetek Neked is megkönnyíteni mindennapjadat. 

  • 1. Mi a különbség a két kifejezés között: menopauza és klimax?

 A menopauza görög-latin eredetû szó, ami egyrészt az utolsó méhûri vérzésre utal, mely után egy évig - de legalább 6 hónapig - újabb vérzés nem jelentkezik. Átlagosan 48-52 év között várható. Korai menopauza esetén a vérzés 40 éves kor előtt marad el, késői menopauza esetén a vérzés kitolódik 56-58 éves korig is. A menopauza másrészt utal az utolsó menstruációt követő hosszú időszakra, amely a nemi teljesség korától az öregkorig tart, s melyet színezhetnek a petefészek mûködés hanyatlására, majd megszûnésére jellemző tünetek. Az átlagos élettartam meghosszabbodása miatt a nők életük 1/3-t élik le női hormon-hiányos állapotban. A klimax/klimaktérium elnevezés görög eredetû, s jelentése szerint az utolsó menstruációt követő állapotot jelöli: a "változás kora" , "tetőpont, csúcspont" a nő életében, más megfogalmazás szerint az élet "kritikus" kihívása, ill. "egy lépcsőfok a létrán", azaz a nő életének egy új szakasza.

  • 2. Melyek a klimax legjellemzőbb tünetei? 

A menopauza közeledtével a szabályos ciklus felborul, rövidül vagy meghosszabbodik, bő, hosszan tartó vérzések jelentkeznek vagy éppen néhány hónapos vérzéshiány után újraindulnak. A leggyakoribb vegetatív panasz a hőhullámok, a főként éjszakai verejtékezés, gyakori szívdobogásérzés. Esetenként a psychés tünetek dominálnak, melyek kialakulhatnak a "dominó elv" alapján a vegetatív tünetek következményeként, így az éjszaki verejtékezés alvászavarhoz vezethet, a kialvatlanság fáradékonyságot és teljesítmény csökkenést, ez feszültséget, szorongást, hangulatingadozást, fejfájást okozhat. A menopausát kísérhetik koncentrációs zavarok, memóriazavar, az önbizalom elvesztése vagy a nemi aktivitás és a libidó csökkenése. A hosszabb ideje fennálló női nemi hormonhiány a hám sorvadása miatt hüvelyszárazsághoz, visszatérő hüvelygyulladáshoz, húgycső-, és hólyaggyulladáshoz vezet. Nemritkán női hormonhiány állhat a vizelettartási panaszok (akaratlan vizelet elcseppenés) hátterében. A kötőszövet változása folytán jelentkezhetnek izületi, kisízületi fájdalmak, és a bőr alatti kötőszövet rugalmasságának csökkenésével. Megváltozhat maga a bőr is. A hosszan, éveken át tartó ösztrogén hiány egyik következménye lehet a törés nélküli vagy töréssel járó gyors csontritkulás, ami - például a combnyaktörést követő szövődmények miatt - életveszélyt jelenthet a beteg számára. A másik következmény az ösztrogén koleszterinre és egyéb vérzsírokra kifejtett kedvező hatásának elmaradása, ami siettetheti a szív-érrendszeri betegségek kialakulását.

OSTEOPOROZIS - CSONTRITKULÁS

A kialakult csontritkulás kezelése kombinált: étrend, gyógyszer és testmozgás.

  • A testedzés hatása csontritkulásban. Mozgással a csontritkulás ellen

 Pontosan még nem ismert, milyen mechanizmusokon keresztül fejti ki kedvező hatását a fizikai aktivitás csontritkulásban. Egyes adatok szerint a terhelésnek kitett csontokban a csontsejtek érzékelik a mechanikai ingert, amelyet a terhelés jelent, és ennek hatására fokozottan épül be a csont szilárdságát biztosító kalcium a csontsejtekbe. Vizsgálati adatok utalnak arra is, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is. Idősebb korban a csonttömeg növekedése ugyan kisebb mértékű, mint fiatalok esetében, azonban csonttömeg kisfokú növekedése is elég ahhoz, hogy ne fokozódjék a csontritkulás.(másnéven: oszteoporózis)Oszteoporózisnak nevezzük a csontok tömegének és mésztartalmának csökkenését, amely fokozott törékenységgel, a kóros és spontán törések kockázatának fokozódásával jár. A betegség neve is azt jelenti: porózus, lyukacsos, üreges csont.A felnőttkori csontszövet megfelelő szerkezetét, tartását a csontképzési és csontbontási folyamatok összehangolt működése biztosítja. A csonttömeg az életkortól függően változik, fiatalkorban a csont tömegét növelő építő folyamatok vannak túlsúlyban, később az arány megfordul. A csontszövet állománya 25-30 éves korig gyarapszik, majd tömege fogyni, gyengülni kezd. Az élettanilag normális csontvesztés ekkor mintegy évi 3-5%.Ha a csontépítő sejtek (oszteoblasztok) és a csontlebontást végző sejtek (oszteoklasztok) működésének egyensúlya megbomlik, akkor ennél nagyobb mértékű csontvesztés következik be, és csontritkulás alakulhat ki.

  • Az étkezés hatása a csontritkulásban .

 A csontritkulás (osteoporosis) megelőzhető, amennyiben 20-25 év körül kialakul a csúcscsonttömeg, amikor még a csont lebontó és felépítő folyamatai egyensúlyban vannak. A kalciumban gazdag étrend célja elsődlegesen az optimális csúcscsonttömeg elérése fiatal felnőtt korig (primer prevenció), valamint a csontvesztés lelassítása felnőttkorban (szekunder prevenció). A étrendnek kiegyensúlyozottnak kell lennie, ami vegyes egyéni táplálkozást jelent.

  • Vitamin pótlása. 

    Esetleges D vitamin kiegészítéssel. Ajánlott a kalciumfogyasztás Az ajánlott napi mennyiség az alábbiak szerint alakul: gyermekeknek 500-800 mg, fiataloknak 1000-1200 mg, felnőtteknek szintén 1000-1200 mg, időskorban 1300-1500 mg, várandós és szoptatós kismamáknak, menopausában lévőnőknek, sportolóknak 1500 mg. Az egyéni speciális vitamin, ásványi anyag, nyomelem pótlását mindenkinek egyénileg állapítom meg. Ezért fordulj Hozzám bizalommal, személyesen.